Robotik Öğretiyorum

Amaç

21.yy da günümüz öğrencilerinin küçük yaştan itibaren problem çözme becerilerini kazanması önerilmektedir. Bu çerçevede bu öğrencilerin bilişim teknolojilerini etkin kullanan, teknolojik gelişmeleri yakından takip eden, yeniliğe açık, sorgulayan ve problem çözüm süreçlerinde bilişim teknolojilerini uygun biçimde kullanabilen özelliklere sahip olması beklenmektedir. Bu doğrultuda Milli Eğitim Bakanlığı ortaokul kademesinde “Bilişim Teknolojileri ve Yazılım” liselerde ise “Bilgisayar Bilimleri” dersini farklı düzeylerde zorunlu ve seçmeli olarak öğretim programlarında yer verilmiştir. 2016 yılında MEB tarafından yayınlanan Bilgisayar Bilimleri Dersi Öğretim Programında (BBD-ÖP) Robot Programlama dersinin genel liselere 2017 yılında Anadolu ve Sosyal Bilimler okullarında Bilgisayar Bilimi dersi 4 saat zorunlu, diğer sınıflarda ve liselerde 2 saat seçmeli olarak yer almıştır.  Diğer yandan Fen ve Teknoloji, Matematik dersleri kapsamında da STEM etkinliklerine yer verilmesini öğrencilerin bilgi işlemsel düşünme ve problem çözme becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlayacağı ifade edilmektedir.
 
Farklı kademelerdeki bilişim ile ilgili derslerin öğretim programlarında öğrencilerde bilgi işlemsel düşünme (BİD) becerisinin gelişmesinde robotik eğitiminin öneminden bahsedilerek etkinliklerinin önemli bir yeri olduğu vurgulanmış örnek taslak programda yer alan kurlar ilkokuldan liseye kadar tüm kademelerde (K-12)  BİD becerisinin somut örneklerle öğretilmesi önerilmektedir. Bu derslerin okullardaki uygulayıcıları ise Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) Bölümlerinden mezun öğretmenlerdir. Ancak mevcut öğretmenlerin eğitim aldıkları süreçte eğitim fakültelerinin BÖTE bölümlerinin, ders programları bu gelişmeye göre tam olarak güncellenmemiştir. Robot programlama dersinin sınırlılığından dolayı bu bölümlerden mezun olan öğretmen adayları robot programlama konusunda yeterli eğitimi alamamaktadır. Bu sebeple bilişim teknolojileri öğretmenleri özellikle lise öğretim programının Kur-2 kısmında yer alan robot programlama dersini öğrencilere aktarma konusunda, fen bilgisi ve matematik öğretmenleri de kendi alanlarındaki robotik araçlar ile çözülebilecek problemleri derslerine entegre etme noktasında eksiklikler yaşamaktadırlar. Bu durumun önemli nedenlerinden birisi olarak, robotik ile ilgili konulara ilişkin gerek alan bilgisi gerekse pedagojik alan bilgisinin yeterince verilemeyişi gösterilebilir.
Bilişim ile ilgili derslerin yanında Matematik ve Fen Bilgisi öğretmenlerinin STEM etkinlikleri kapsamında öğrencilerin BİD becerilerini işlevsel olarak yönlendirebilecekleri etkinliklere derslerinde giderek artan biçimde yer vermektedirler.  Bu bağlamda gerek BÖTE, gerekse Fen Bilgisi ve Matematik öğretmen adaylarının robotik etkinlikleri ile BİD becerisini nasıl geliştireceklerine yönelik deneyim elde etmeleri gereklidir. Bu bağlamda Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi ve Matematik Eğitimi programı öğretmen adaylarının da STEM eğitimi kapsamında öğretmen olduklarında derslerinde öğrencilerine sunabilecekleri somut örnekler ile tanıştırılmaları ve bu konuları derslerine entegre edebilecek ve bu alandaki konuları öğretebilecek pedagojik alan bilgilerine sahip olmaları beklenmektedir.
 
Bu çerçevede bu proje kapsamında, robot programlama alanında çalışmalar yapan alan uzmanları tarafından Bilişim Teknolojileri,  fen bilgisi ve matematik öğretmen adaylarının göreve başlamadan önce robot programlamaya yönelik alan bilgisi ve pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi ve somut örnekler üzerinden becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
 

Menüyü Kapat